سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاییز 1385 - رسانه




بخل ننگ است و ترس نقصان ، و درویشى کند کننده زبان زیرک در برهان ، و تنگدست بیگانه در دیار خود بر همگان . [نهج البلاغه] پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
اوقات شرعی
کل بازدیدها:264457 .:. بازدید امروز:71
موضوعات نوشته ها

لینک به لوگوی من
پاییز 1385 - رسانه

دوستان من

جستجو در متن وبلاگ

جستجو:

اشتراک در خبرنامه
 

آرشیو

آهنگ وبلاگ

وضعیت من در یاهو
  • Shia Political Thought نویسنده: محمد جواد
    چهارشنبه 85/9/22 ساعت 3:12 عصر

    اندیشه سیاسی شیعه

    این کتاب اولین کتاب انگلیسی است که درباره بحث ولایت فقیه تالیف شده است. (تالیف شده و نه ترجمه!)
    حجت الاسلام احمد واعظی استاد کرسی اسلام شناسی دانشگاه کمبریج این کتاب را در سال 2004 تالیف کرده است.

    کتاب از یک مقدمه و چهار فصل سامان یافته است.

    در مقدمه کتاب در مورد هدف ازتالیف اندیشه سیاسی شیعه به زبان انگلیسی این گونه می خوانیم:

    "در جهان امروز سو تفاهم های بسیاری درباره دیدگاه های سیاسی شیعه به خصوص بحث ولایت فقیه مشاهده می شود. زمینه های این ولایت، نقش مردم در این نوع از حکومت و تفاوت های آن با دیگر انواع حاکمیت در اسلام، به خصوص بحث خلافت از جمله موضوعاتی است که برای بسیاری به خوبی روشن نیست."

    در ادامه سخن از دو نوع اندیشه و جریان فکری در میان اندیشمندان مسلمان رانده شده است. بر اساس دیدگاه اول، اسلام با دموکراسی غربی و یابه عبارتی دیگر لیبرالیسم هیچ گونه تضادی ندارد و الگوی مردم سالاری غربی در جوامع اسلامی کاملا قابل اجراست. طرفداران این دیدگاه با ارایه تفسیری دموکراتیک از اسلام، سعی در نشان دادن همراهی و عدم تعاند اسلام با اصول و ارزش های دموکراسی دارند.

    از سوی دیگر و در مقابل این گروه، جریانی وجود دارد که با ادعای دست یابی به جامعه پاک اسلامی با هرگونه مراجعه به آرای عمومی و نقش مردم در اعمال حاکمیت و توزیع قدرت مخالف است. این گروه که به نوعی به نظام خلیفه گری بر اساس دیدگاه اهل سنت قایل است، راه مبارزه با هجوم تفکرات غربی را نفی هر شکل از انواع مردم سالاری و دموکراسی می داند. یکی از بارزترین نمونه های افراطی این تفکر را می توان در نظام حکومتی سابق طالبان در افغانستان دید.

    در مقابل این دو دیدگاه افراطی و تفریطی، شیعه نظریه ای جدید با عنوان ولایت فقیه مطرح ساخته که بروز و ظهور آن را در نظام جمهوری اسلامی ایران و پس از انقلاب سال 1979 میلادی در ایران می توان مشاهده کرد. ولایت فقیه دیدگاهی است مبتنی بر جمع میان ارزش های اسلامی و شریعت و در عین حال مردم سالاری. این دیدگاه در ادامه دیدگاه سنتی شیعه مبنی بر امامت و در زمان عدم حضور امام معصوم مطرح می گردد و به معنای حضور مجتهدی عادل و با تقوا در راس امور کشور است که وظیفه صیانت و حفاظت از ارزشهای دینی جامعه و هدایت آن به سمت جامعه دینی مطلوب بر عهده دارد.


    معرفی کتاب نظرات دیگران ( )

  • کدام استقلال کدام پیروزی دو روی یک سکه نویسنده: محمد جواد
    دوشنبه 85/9/6 ساعت 4:52 عصر

    شب گذشته در مدرسه معصومیه فیلم کدام استقلال کدام پیروزی مسعود ده نمکی به نمایش درآمد و بعد از فیلم هم خود ده‏نمکی درباره فیلم صحبت کرد.
    نمی‏دانم این فیلم یا فیلم قبلی ده‏نمکی(فقر و فحشا) را دیده‏اید یا نه؟ اما باید گفت ده‏نمکی شروع خوبی داشته و با موضوعی جنجال برانگیز که همان فقر و غنا و عدالت است وارد میدان هنر شده است. کدام استقلال کدام پیروزی تعریضی دارد به نزاع های سیاسی موجود در کشور. نزاع‏هایی که هیچ دردی از مردم را درمان نمی‏کند و فقط یک روی سکه سیاست است. در فیلم همان‏گونه که از علاقه و عشق مردم به دو تیم پرهوادار پایتخت اشاره شده، تفاوت زندگی این دو قشر نیز به تصویر کشیده شده است.
    کدام استقلال کدام پیرزوی نشان می‏دهد که چگونه به جای اینکه فوتبال در خدمت فرهنگ درآید، این فرهنگ است که به خدمت آن درآمده آن هم نه فرهنگی سطحی که فرهنگ عمیق اسلامی، ایرانی. آن بخش از فیلم که مداحی ائمه در وصف فوتبالیست ها و با همان سبک مجالس مداحی خوانده می‏شود یکی از بزرگ ترین عبرت‏های آن است.
    در بخش دیگری از فیلم به حادثه فروردین سال گذشته و کشته شدن هفت نفر از هموطنانمان در اثر بی‏تدبیری مسولان فدراسیون فوتبال اشاره شده است و عزاداری خانواده‏های آنان در تقابل با پیروزی مردم از حضور در جام جهانی به تصویر کشیده شده است.
    همه حرف فیلم همان چیزیست که ده‏نمکی خودش هم آن را در جلسه دیشب گفت:
    «فوتبال، امروز ابزاریست در دست قدرتمندان تا مردم و مستضعفان را مشغول نگه دارند و خود بدون دغدغه به فعالیت‏هایشان بپردازند.»


    رسانه نظرات دیگران ( )

  • حضرت آیت الله تبریزی در گذشت نویسنده: محمد جواد
    سه شنبه 85/8/30 ساعت 8:37 صبح

    حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی از علمای بزرگ و مراجع تقلید جهان تشیع شب گدشته در بیمارستان کسری تهران درگذشت.
    حضرت آیت الله جواد تبریزی در سال 1305 هجرى شمسى در شهرستان تبریز چشم به جهان گشود .
    تحصیلات علوم جدید را در شهر تبریز به پایان رساند و در سن 18 سالگى در سال1323 شمسى وارد مدرسه طالبیه تبریز شد و طى چهار سال مقدمات و مقدارى ازسطح را به پایان رساند.
    در سال 1327 شمسى به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و دوره سطح را در آنجابه پایان برد و دردرس خارج آیة اللّه حجت وآیة اللّه العظمى بروجردى شرکت کردودرکنار آن به تدریس دوره سطح پرداخت .
    وى در سال 1332 شمسى براى ادامه تحصیل به نجف اشرف مهاجرت کرد و در درس اساتیدى چون : آیة اللّه العظمى سیدابوالقاسم خوئى و آیة اللّه سید عبد الهادى شیرازى شرکت نمود.
    ایشان یکى از شاگردان برجسته آیة اللّه خوئى به شمار مى رفت که پس از 23 سال حضور دائم درحوزه نجف درسال 1355 شمسى هنگام مراجعت از زیارت حضرت امام حسین (ع )به سمت نجف توسط رژیم عراق دستگیر و به ایران فرستاده شد .
    وى پس از مراجعت واردحوزه علمیه قم شد و تاکنون حوزه درس خارج فقه و اصول ایشان یکى از پر رونق ترین درسهاى حوزه علمیه قم بود .

    حضرت آیت الله تبریزی به روایت تصاویر
    زندگی نامه حضرت آیت الله تبریزی


    دل نوشته‏ها نظرات دیگران ( )

  • کاش من یک ایرانی بودم! نویسنده: محمد جواد
    شنبه 85/8/20 ساعت 8:34 عصر

    از ویژگی های اطلاع رسانی و ارایه اخبار با استفاده از اینترنت امکان دوسویه بودن رسانه است. چه آنکه در انواع دیگر از رسانه مانند روزنامه و مجلات، رادیو و تلویزیون، مخاطب فقط گیرنده است هرچند می تواند با ارایه دیدگاه هایش البته نه از طریق دریافت مطالب سهمی در آن نوع رسانه داشته باشد. هر کس که مخاطب هر یک از این انواع مختلف رسانه باشد نه با همان ابزار بلکه با کمک گرفتن از ابزارهای دیگر ارتباطی است که می‏تواند با رسانه مطبوعش ارتباط گیری کند. مخاطب تلویزیون و رادیو نه از طریق تلویزیون و رادیو بلکه از طریق نامه، تلفن و یا ای میل است که می‏توانند با این رسانه ها ارتباط برقرار کنند اما اینترنت به عنوان جدیدترین رسانه تنها رسانه‏ایست که از همان طریق که مطالب خود را به مخاطب می‏رساند از  همان طریق هم آنها را در بحث‏ها مشارکت داده و دیدگاه‏های آنها را منعکس می‏کند.
    اما نکته‏ای که به خاطر آن این مقدمه را چیدم....
    چند وقت پیش که مانور پیامبر اعظم(ص) در ایران و به خصوص در منطقه خلیج فارس برگزار شد، انعکاس وسیع و متفاوتی را در میان رسانه‏های منطقه‏ای و بین‏المللی در پی داشت. یکی از این رسانه‏ها که سعی داشت این رزمایش را در جهت تهدید کشورهای عربی منطقه قلمداد کند الجزیره بود. یکی از خبرهایی که الجزیره از رزمایش پیامبر اعظم(ص) منعکس کرده بود خبری بود با عنوان : «ایران سه مدل جدید از موشک ها را امتحان کرد» و همراه آن عکس زیر را قرار داده بود.


    در ادامه این خبر از خوانندگان خواسته بود تا دیدگاه‏های خود را درباره این حرکت ایران بنویسند. من از میان دیدگاه‏های مختلفی که در ادامه این خبر آمده بود 10 دیدگاه را انتخاب کردم.(خوشبختانه اکثر نظرات مطرح شده در حمایت از ایران و مخالفت با آمریکا و اسراییل و نوع خبررسانی الجزیره! بود.)
    1- احمد عبدالله از عربستان سعودی: تا زمانی که هیچ دولت عربی جرات تهدید اسراییل را  ندارد، پس ایران یک دولت عربی جدید است.
    2- ابو محمد از سودان: ان تنصرواالله ینصرکم ... جمهوری اسلامی در زمانی که امت اسلامی به دلیل ضعف روسا و امرایش در ذلت به سر می‏برد باعث فخر و عزت مسلمانان  شده است.
    3- امیر از فلسطین: الجزیره، عکسی بهتر از این پیدا نکرده که همراه این خبر قرار دهد که سعی در القای ایجاد تروریسم مذهبی دارد.
    4- عبدالرزاق از مغرب: خداوند بین شیعه و سنی وحدت ایجاد کند و آنها را بر دشمنانشان پیروز گرداند.
    5- الشهرتانی از الجزایر: از ایران می‏خواهم تا هرچه زودتر منطقه خلیج فارس را کاملا تصرف کند تا لااقل دست آمریکایی ها از آن کوتاه شود.
    6- حبیب از تونس: نتیجه این رزمایش چیست؟ آن هم تا زمانی که اعراب تصور می‏کنند ایران برای آنها از اسراییل خطرناک‏تر است.
    7- احمد: آیا این موشک‏ها برای مبارزه با دشمان امت اسلامی است؟ بلکه هدف ایران تهدید کشورهای عربی منطقه است.
    8- عصام: این حق طبیعی ایران است که در مقابل تهدیدات دشمنان دست به این گونه رزمایش ها بزند. هر کشور دیگری هم که مانند ایران اینگونه هرروز تهدید به حمله نظامی می‏شد نیاز به موشک و دیگر امکانات دفاعی دارد.
    9- متعب الحطاب از کویت: خدا حافظ اسد را بیامرزد که از قدرت ایران در مقابل دشمن صهیونیستی آگاه بود و با آنان همکاری کرد. ای  احمدی نژاد به پیش برو! پیروزی از جانب خداست.
    10- حسن فتحی: کاش یک روز صبح از خواب بیدار می‏شدم و خود را یک ایرانی می‏یافتم. متعلق به وطن قهرمانان و دلیران روزگار.


    رسانه نظرات دیگران ( )

  • رسا خبرگزاری شد! نویسنده: محمد جواد
    دوشنبه 85/8/15 ساعت 9:50 صبح

    بالاخره بعد از مدت ها پی‏گیری و زحمات فراوانی که از زمان تاسیس پایگاه اطلاع رسانی رسا صورت گرفت، این پایگاه به صورت رسمی تبدیل به خبرگزاری شد. رسا اولین خبرگزاری رسمی حوزه‏های علمیه و مراجع تقلید است.
    من به عنوان عضو کوچکی از مجموعه رسا لازم می‏دانم از همه کسانی که از ابتدای فعالیت رسا همراه این مجموعه بودند و با زحمات همه آنان بود که این موفقیت شکل گرفت تشکر کنم به خصوص کسانی که الان در رسا حضور ندارند.


    (البته این لوگو به زودی تغییر می‏کند و لوگوی خبرگزاری می‏شود!)


    رسانه نظرات دیگران ( )

  • اشتیاق روحانیون ایرانی برای وبلاگ نویسی نویسنده: محمد جواد
    شنبه 85/8/13 ساعت 10:26 صبح

    آن چه در پی می آید تنها ترجه مقاله ایست که چندی پیش در روزنامه گاردین انگلیس منتشر شد و به هیچ وجه دیدگاه های شخصی مترجم را در بر نمی گیرد.

     

    اشتیاق روحانیون ایرانی برای وبلاگ نویسی

    روزنامه گاردین 11 اکتبر 2006

     اشتیاق برای وبلاگ نویسی در میان روحانیون محافظه کار ایرانی به صورت غیر قابل پیش بینی افزایش یافته است.

    پس از آنکه رییس جمهور احمدی نژاد وبلاگ خود را راه اندازی کرد، بسیاری از آیت الله ها ، طلاب حوزه های علمیه و علمای دینی در حال دیدن آموزش برای ساخت وبلاگ های شخصی هستند.

    این آموزش ها را دفتر تازه تاسیسی با عنوان دفتر توسعه وبلاگ دینی مستقر در قم – پایگاه سنتی روحانیون ایرانی – ارایه می دهد. که این آموزش ها بیشتر محتوای وبلاگ ها و همچنین نکات فنی چگونگی راه اندازی وبلاگ ها را در برمی گیرد. درا ین میان حدود 300 روحانی و طلبه دینی با شرکت در کلاس های این دفتر وبلاگ شخصی خود را راه اندازی کرده اند.

    وبلاگ نویسی روحانیون ایرانی از دریچه ای دیگر بسیار عجیب می نماید چه آنکه مقامات ایرانی سخت گیری های شدیدی را در مورد وبلاگ نویسان سیاسی مخالف سیاستهای خود اتخاذ کرده اند. بسیاری از وبلاگ نویسان در سالهای اخیر بدین واسطه دستگیر شده اند در حالی که بسیاری از سایتها هم با استفاده از نرم افزارها و فناوری آمریکایی مشمول فیلتر گذاری شده اند.

    تعداد وبلاگ نویسان ایرانی بین 75 تا 100 هزار نفر تخمین زده می شود که اکثر آنها از ورود به مسایل سیاسی پرهیز کرده و بیشتر در حوزه مسایل اجتماعی، فرهنگ و مسایل جنسی مطلب می نویسند.

    تمایل برای وبلاگ نویسی از زمانی در ایران اوج گرفت که تندروهای مذهبی بسیاری از روزنامه ها و مجلات لیبرال وابسته به جنبش اصلاح طلبی ایران را در سال 2001 توقیف کردند. از آن پس وبلاگ نویسی به عنوان پدیده ای نو در میان نسل جوان کاربران ایرانی مطرح شده است.

    آقای احمدی نژاد نیز در ماه گذشته وبلاگ شخصی خود را که ضمیه سایت رسمی ریاست جمهوری ایران است راه اندازی کرده. در اولین مطلبی که وی در وبلاگ شخصی اش نوشته به سرگدشت شخصی  و همچنین دیدگاه های سیاسی اش پرداخته و از قصد آمریکا و اسراییل برای شروع جنگ جهانی دوم سخن رانده است.

    لینک مقاله


    رسانه نظرات دیگران ( )

  • توقیف موقت! نویسنده: محمد جواد
    شنبه 85/8/13 ساعت 10:21 صبح

    قرار بود ادامه خاطرات عمره را بنویسم اما با رسیدن ماه مبارک رمضان - موسم تبلیغی طلبه ها - من هم به یک سفر تبلیغی یک ماهه رفتم و از اینترنت هم دور افتادم در نتیجه در این فاصله سی چهل روزه نه توانستم در وبلاگ مطلبی بنویسم و نه ای میل هایم را چک کنم و نه حتی به لینکده سر بزنم که خیلی سوت و کور مونده.

    تبلیغات بازرگانی: به لینکده سر بزنید و لینک بدهید.

    به هر حال ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. بعد از این استراحت اجباری دوباره کار را شروع می کنم. به امید خدا


    دل نوشته‏ها نظرات دیگران ( )